Den bedste løbesko på markedet findes i mange varianter. Det handler nemlig i høj grad om din fod og din løbestil, hvilken løbesko du skal vælge. Når du skal finde de bedste løbesko, skal du altså tage udgangspunkt i dig selv. Det gør det svært at anbefale bestemte sko, og derfor også særligt vigtigt, at du får prøvet skoene på, inden du køber.

 

De rigtige løbesko er vigtige

Når du skal i gang med løbetræningen, er det enormt vigtigt, at du har gode løbesko. Skal du have fat i et nyt par, så betragt det som en investering, både i din kondition, men også for dine muskler og leds skyld.

 

Når vi løber, lægger vi hele kropsvægten på en fod ad gangen og vi gør det igen og igen. Belastningen, som dine fødder udsættes for, er kæmpestor, og derfor kan det også gå helt galt, hvis du har de forkerte sko. Der kan også være større risiko for, at du får smerter i hofte, ryg, knæ og nakke, hvis du løber med sko, som er dårlige for din fod.

 

Men hvad er så den rigtige sko? Det afhænger af hvor langt du løber, hvordan din fod er formet, hvordan din fod lander på jorden, hvad du vejer og hvad du løber på.

 

Sådan afgør din løbestil valget

Din løbestil er en af de mest afgørende faktorer for, hvilken sko du skal vælge. Kun omkring en fjerdedel af alle løbere har en neutral løbestil, mens knap 75% overpronerer. De sidste få procenter har en løbestil præget af oversupination. Og hvad det alt sammen betyder for valget af sko, kan du læse om lige her.

Overpronation

Overpronation betyder at din fod falder for meget ind mod indersiden. Det er helt naturligt for foden at pronere en smule, men med overpronation kan det forårsage skader, hvis ikke skoene giver den rette støtte. Og faktisk er det især kvinder, som overpronerer.

 

Hvis du overpronerer, skal du have fat i en anti-pronationssko. Det er en sko med ekstra støtte til svangen i form af en kile, som retter foden op og forhindrer overpronation. Den rigtige sko er altså stiv på indersiden og har gerne en stiv hælkappe, som sørger for at foden bliver, hvor den skal.

 

Oversupination

Det er de færreste der oversupinerer, dog er der nogle løbere der gør, og det betyder, at skoen man skal vælge skal være speciel. Oversupination er karakteriseret ved at man lander meget på ydersiden af foden. Hvis du har en høj vrist og svang kan der være chance for, at du oversupinerer og dermed slider meget på den ydre del af foden.

 

Hvis du oversupinerer, skal du have en sko med masser af støddæmping i, særligt i skoens spids. Skoens forfod skal også helst være bred og buet.

 

Neutral fod

En neutral løbestil er når man løber, som det er sundest for fødderne. Du lægger ikke for meget vægt på hverken yder- eller indersiden af foden, ruller naturligt over mellemfoden og sætter af med storetåen.

 

I tilfælde af, at du løber med en neutral løbestil skal du have sko, som ikke tvinger din fod ud til en af siderne. Derfor skal hælkappen være stiv, mellemsålen skal være lige hård i siderne, og der skal ingen kile være.

 

Test din løbestil

Det kan være rigtig svært at vurdere din egen løbestil. Derfor er det vigtigt, at du lader en erfaren person gøre det for dig. Du kan med fordel tage hen i en specialløbebutik og få testen din løbestil på et løbebånd. Her skal vejlederen helst holde øje med hele din krop og ikke kun, hvordan skoene lander, da hvordan hele din krop bevæger sig og kompenserer også har betydning.

 

Har du før døjet meget med skader i fødderne som følge af løb, kan det være en god ide at få udført en løbestilsanalyse hos en fysioterapeut. Det koster, men kan være det hele værd, når du på den måde kan finde den rigtige sko og fremover undgå skader.

 

Natural running

I de seneste par år, er der faktisk kommet en ny trendy, løbestil til. Den kaldes for natural running og er præget af, at man forsøger at lande længere fremme på foden end at lande på hælen. Det skulle belaste kroppen mindre. Studierne i løbestilen er dog modsigende, og det er indtil videre ikke til at vurdere, om det er sundere eller faktisk øger chancen for skader.

 

Ikke desto mindre er salget af natural running-sko steget heftigt. Disse sko er minimalistiske og giver ikke ret meget støtte.

 

Løber du langt eller hurtigt?

Hvis du er langdistanceløber skal du have sko, som giver meget støtte. Er du hurtig og mest til sprintløb, gælder det om at finde en let sko med bounce, som ikke tynger dig. Hvad du foretrækker at løbe, har altså betydning for valg af sko.

 

Hvis du er en tungere løber, er det også vigtigt, at der er meget støtte i skoen og støddæmpning, da dine fødder vil være en smule mere belastede under vægten.

 

Hvis du elsker at løbe i skoven eller off-road på stier med mange ujævnheder, skal det også tænkes ind. Ujævnheder i terrænet øger nemlig din chance for at vrikke om, og derfor er det ekstra vigtigt med support omkring anklen.

 

Køb online eller i en butik

Skal du investere i dit første par løbesko, så er det en fordel at købe i en butik. Her kan du få den rette vejledning og få testet din løbestil.

 

Finder du dine sko online er der til gengæld penge at spare.

 

Ulempen ved at købe online, er at du ikke får prøvet skoene på, før du køber. Dit førstehåndsindtryk med en sko kan ellers være en rigtig god indikation på, om skoen er rigtig for dig, og du vil slippe for at købe en sko, som er for lille eller for stor.

 

Når du skal finde nye løbesko, er der altså mange faktorer, som intet har med skoens udseende at gøre. Gå derfor aldrig på kompromis med skoens kvalitet for en moderne sko.