Man skulle tro, at det vigtigste for at du bliver bedre til at løbe, er at du løber. Det er selvfølgelig også rigtig, men der er én anden ting, som også har gevaldig betydning. Nemlig din kost.

 

De seneste år er vi blevet rigtig kloge på, hvad kosten betyder for din træning. Der er ikke en bestemt kost, som er god til løbere – du skal hellere stræbe efter at spise sundt helt generelt, og sørge for at loade din krop med masser af energi til din træning.

 

Når du løber, forbrænder du nemlig en masse energi, og det betyder altså at din krop også skal have nok energi at tage af.

 

Der er dog en vigtig regel, som populært gerne kaldes 2-timers reglen. Den siger, at du helst skal vente 2 timer med at løbe efter du har spist. Hvis ikke du venter længe nok, er maden nemlig ikke blevet helt omsat til energi, hvilket kan forsage kramper, mens du er ude at løbe.

 

Elsker du at løbe om morgenen, er det i de fleste tilfælde derfor bedst at vente med at spise efter du har løbet. Du kan også nøjes med blot at spise en lille smule, fx en halv banan eller et par skefulde havregryn.

 

Kroppens vigtigste benzin

Den vigtigste benzin for din krop er og bliver kulhydrater. Måske du har hørt meget om, hvordan diæter, hvor man ikke spiser mange kulhydrater, skulle føre til vilde vægttab og en sundere krop. Men det gælder altså ikke for løbere.

 

Løber du, skal du sørge for at spise godt med kulhydrater. Din kost skal gerne bestå af mellem 45-60% kulhydrater.

 

Sørger du for at få nok kulhydrater, er du godt dækket ind. Dog betyder det, at du løber meget ikke at du får et freepass til at spise usundt, bare fordi det forbrændes igen. Mange studier viser at det er usundt for dit hjerte og dine blodårer at spise meget fedt og sukker – også selvom du træner meget og du ikke tager på af det.

 

Især er hvidt, raffineret sukker skyld i mange af de sundhedsmæssige udfordringer, som løbere, der ikke har spist sundt et helt liv, oplever. Sørg derfor for ikke at spise for meget hvidt brød, ris, pasta og andre madvarer med meget sukker. Man kan ikke løbe fra dårlige kostvaner.

Det skal du spise inden et løb

Kosten er vigtig generelt at holde styr på, men den er også vigtig op til et løb. For at kunne performe dit allerbedste, er det for det første en rigtig god ide at stå tidlig op inden løbet og spise, så du overholder 2-timers reglen.

 

Sørg også for ikke at spise noget mad, som din krop ikke er vant til. Det kan give udfordringer og ondt i maven, hvis kroppen pludselig skal forholde sig til noget nyt.

 

Er det et langt løb (+15 km) du skal ud på, skal du også sikre dig, at du har nok energi i kroppen til at kunne gennemføre. Spis derfor rigeligt med kulhydrater aftenen inden.