Sådan finder du motivationen til at løbe

Når vækkeuret ringer og du i forvejen har en lang dag foran dig og måske ikke engang rigtig orker at klæde dig på eller lægge din makeup, så kan det være svært at finde motivationen til også at skulle ud på en tidlig morgen-løbetur, især hvis det regner. Eller hvis det er koldt udenfor. Eller du er lidt øm efter gårsdagens træning. Undskyldningerne kan være rigtig mange, ikke desto mindre er der en masse måder at få overtalt dig selv til at komme af sted. Og du ved jo godt, at du har det meget bedre, når du først kommer af sted.

Gør noget godt for din krop

Husk først og fremmest på, at en løbetur er rigtig sundt for din krop. Du sætter gang i forbrændingen, træner dit hjerte, forebygger blodpropper, kræftsygdomme og styrker dine knogler og led. Motion kan også gøre dig gladere og sørge for at du får den rigtige start på dagen. Så husk på alle de mange fordele, der er ved løbetræning, før du trykker snooze.

Løb sammen

Hvis du har svært ved at komme af sted alene, kan det hjælpe væsentligt at have en løbemakker, som løber cirka det samme tempo som dig. I kan være med til at motivere hinanden, især på de dage, hvor det er ekstra op ad bakke, for man vil nødig skuffe sin træningssammensvorne ved at aflyse. Selv hvis det logistisk ikke kan gå op, at I løber sammen, hver gang du løber, så kan en social og hyggelig, ugentlig løbetur sammen give dig variation i din træning og øge din lyst til at blive ved.

Arbejd mod et mål

En ting, der også kan hjælpe på din motivation, er at finde et mål at arbejde mod. Måske du gerne vil kunne løbe 10 kilometer uden at stoppe? Eller drømmer du om at gennemføre et halvt eller helt maraton? Så meld dig til et løb eller vælg en dag, hvor du gerne vil have nået dit mål. Sæt en ring om dagen i kalenderen, og når du skal af sted på en løbetur på en træls dag, kan det hjælpe at visualisere dagen og den succes, du vil føle af at nå dit mål.

Find ud af hvornår du træner bedst

Ikke alle mennesker er morgenmennesker, og hvis du ikke er det, kan det ikke hjælpe noget at bilde dig selv ind, at du skal løbe om morgenen. Måske har du bedre tid om eftermiddagen eller løber bedst om aftenen. Hvis du finder ud af, hvad der passer din hverdag og din krop bedst, så vil det også være meget lettere at komme af sted.

Gør det til en rutine

Når først du har fundet dig en løbemakker, et mål at arbejde mod eller det perfekte tidspunkt på døgnet for dig at løbe, så gør løbeturen til en rutine. Hvad enten du løber en, to, tre eller syv dage om ugen, så inkorporer det i din hverdag, så det kommer til at føles helt forkert, hvis du skipper et træningspas.