“Jeg løber fordi”

Har du nogensinde været ude på en hård løbetur og pludselig fået lyst til at stoppe og holde op med at løbe? Når vi dyrker motion og udfordrer vores krop, kan det nemt gå hen og blive rigtig hårdt, og motivation kan forsvinde på et kort sekund. Hvis du tager dig i at stille dig selv spørgsmålet, “hvorfor gør jeg overhovedet det her?” så er det godt at kunne forsikre sig selv om, at der er en hel masse gode grunde til at løbe, både for den fysiske og mentale sundhed.

1. Løb gør dig gladere

Det er ganske simpelt. Når man er ude og løbe og efter en løbetur, oplever man tit et kæmpe boost. Mens man er ude og løbe, taler vi om “runner’s high”-følelsen, hvor humøret er højt og man har følelsen af at kunne fortsætte for evigt. Det skyldes endorfiner og hormoner, der bliver frigivet, når man dyrker motion. Hjemme fra løbeturen igen, er man frisk og fuld af overskud. En løbetur giver dig et frirum, som også gør dig i bedre stand til at takle angst, depression og øge din koncentrationsevne.

 

2. Løb er effektivt

Hvis du gerne vil tabe dig, sikre at din vægt forbliver på det niveau, den er nu eller simpelthen blot være sundere, så er løb en af de mest effektive former for motion til at opnå det. Det er aerobisk træning, dvs. kredsløbstræning, som forbedrer din kondition og altså kroppens evne til at optage ilt. Forbrændingen er høj allerede fra første skridt, og når vi udøver kredsløbstræning, så er det også hjertet vi styrker. At løbe sænker altså blodtrykket og gør risikoen for en blodprop eller hjertestop meget mindre. Så foruden at forbrænde en masse energi, er løb også til gavn for både vægt og hjerte.

3. Løb styrker dine led og knogler

Løb er en træningsform, hvor man for hvert skridt skal flytte sin egen vægt – af den grund kaldes det for vægtbærende træning. For dine knogler og led har det en positiv indvirkning. Når foden rammer jorden og skal bære hele din kropsvægt, bliver brusken i dine led nemlig stimuleret og knoglemassen bliver øget. At have sunde led og knogler, mens du er ung, er selvfølgelig en fordel, og løb er en god måde at sørge for at de også er sunde, når du bliver gammel.

4. Løb øger dit stofskifte

I løbet af en dag er der mange ting, din krop bruger energi på. At sove, at spise og fordøje, at stå op, at trække vejret – for at kroppen kan løbe rundt skal der simpelthen en masse energi til. Det kalder vi for stofskiftet, og når du slapper helt af, er der tale om hvilestofskiftet, som altså sørger for at holde kroppen i live. Når du tager løbeskoene på og løber en tur, forbrænder du mere og øger dermed dit stofskifte. Den helt store fordel ved løb, er at du booster den såkaldte efterforbrænding. Selv når du er færdig med din løbetur, vil din krop fortsætte med at forbrænde energi hurtigere end hvad dit hvilestofskifte gør.

 

5. Løb forebygger sygdomme

Løb kan også forebygge sygdomme, da det som nævnt er effektiv kredsløbstræning. For kvinder kan en løbetur desuden mindske din risiko for at få brystkræft og andre former for kræft, herunder livmoderhalskræft.

 

Der er altså masser at gode grunde til at løbe. Løb for dit humør, for din forbrænding og for din sundhed.